1.10.11

Durian 2.0 Bahagian Dua

Oleh / By: Akemi Siegel


Kalau Namewee ada Nasi Lemak 2.0, gua ada Durian 2.0.
Lu tau apa pasal durian? Gua tau.


Satu, apa yang lu kena tau pasal Durian 2.0...
Durian dibungkus daun pisang. Kalau itu durian masih ada kulit ah,
lu bungkus sama daun pisang pun takda gunalah.
Dia mia duri tetap tembus punyalah. Lu tengok, lu tengok!
Itu durian belum kupas kulit lagi sudah manyak bau oh.
Kalau itu kulit lu sudah kupas, aiyoh dia mia bau tak mau hilang oh.
Jadi sekarang gua kasitau. Lu buat baik lu buat jahat mia hal,
takda guna lu mau simpan ka lu mau tutup ka, tunggu masa saja untuk orang tau.
Itu duri manyak buruk bikin sakit hati. Tapi itu buah manyak bagus manyak orang suka.

Dua, apa yang lu kena tau pasal Durian 2.0...
Pangsa menunjukkan bangsa, umpama durian.
Jangan marah ah kalau gua tulis pakai kasar punya bahasa,
gua tak heran pasal gua ada belajar ragam bahasa sama gua mia taiko.
Gua tulis gua lu gua lu, bukan pasal gua takda budi bahasa tau.
Budi bahasa menunjukkan jenis. Oh kalau gua tulis ini macam, jadi gua cinalah.
Salah, salah! Kalau kita ada budi bahasa, jadi kita ini orang ada moral,
ada etika, tau sopan-santun. Kalau orang takda budi bahasa, dia langsi!

Tiga, apa yang lu kena tau pasal Durian 2.0...
Masak durian, masak manggis. Kalau durian Raja Buah, manggis Ratu Buah.
Jadi sekarang gua kasitau. Pasal gua mia taiko ada ajar gua denotasi sama konotasi,
gua tak heran kalau itu durian cakap pasal laki-laki itu manggis pula
cakap pasal perempuan. Ini konotasi ah cakap pasal perempuan kalau simpan rahsia,
dia orang simpan tempat susah oh. Perempuan kalau ada rahsia,
dia orang pegang kuat-kuat tak mau lepas. Laki-laki takda ini macam.

Empat, apa yang lu kena tau pasal Durian 2.0...
Beruang bagai durian; bernabu bagai cempedak. Gua tau,
lu punya perut sudah bunyi. Pasal gua balik-balik cakap pasal durian dari tadi.
Lagi lu dengar nama cempedak, lagi lu lapar. Sabar, sabar! Gua sudah mau habis.
Lu ada kawan? Kawan macam mana? Lu ada musuh? Musuh macam mana?
Macam mana kalau lu takda kawan takda musuh,
tapi lu ada orang yang tak mesra seolah-olah saudara jauh.
Lu ada orang yang dekat rapat sama lu, tapi lu orang tak mesra.
Duduk sebelah-sebelah tapi pandang lain tempat.

Lima, apa yang lu kena tau pasal Durian 2.0...
Menempuh baik, ditempuh istimewa lagi, durian tidak apa-apa timun
juga yang binasa. Lu tau lu sayur, lu lemah,
pakai tatu dragon tapi gigi belum tumbuh habis, tapi lu masih mau lawan,
mau kencing sama itu taiko besar yang ada manyak anjing, lu gilakah!
Lu tak boleh buat apa punya. Lagi lu mau lawan, lagi lu susah tau.
Orang lemah melawan orang kuat, apa yang dibuat tetap susah.
Jadi sekarang lu mau lawan macam mana? Mau lawan pakai apa?
Kalau lu mau lawan, lu kena jadi kuat. Lebih kuat.

Aiyoh makai tungsi? Gua tulis sampai gua lapar.
Rumah gua ada dua bijik durian besar punya. Ah, gua mau makan dululah!


P/S: Lepas ni siapa mau direct Durian 2.0? Nanti gua belanja durian.
HAHA, gua gurau macam langsi!

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...