12.3.12

Dan Akulah…

Oleh / By: Fatini Zulkarnain

Bila aku dengar bunyi ni, respon drastik pertama aku adalah angkat kaki, liarkan mata tajamkan telinga. Aku perlu berhati-hati dengan makhluk bernyawa lapan belas ini. Saat makhluk ini membawa jasad kedua adalah waktu yang mencabar seluruh sel dan sarafku. Selain memberi dan menghulurkan kertas istimewa kepada mereka yang memerlukan sedikit kepintaranku, aku juga perlu memastikan makhluk ini tidak mengganggu sebarang urusan. Dengan kata lain, makhluk ini tidak dibenarkan daripada berhadapan denganku. Kalau tidak, batang penyapu runcingku akan terus membedalnya hingga makhluk ini serik bertemu denganku.

Bila aku dengar bunyi itu datang lagi. Aku cepat-cepat bersedia fizikal dan mental. Makhluk ini sangat licik dan jadi terlebih-lebihlah liciknya pabila otak kedua, ketiga dan keempatnya muncul dari janin. Setiap insan yang berurusan denganku pasti akan menunjukkan jalan keluar yang sama: tutup pintu, tamat cerita. Maaf, tapi akal aku lebih panjang tiga hasta daripada itu. Menutup pintu seumpama menutup rezekiku untuk setiap saat.

Makhluk-makhluk tersebut cuba menggodaku dengan jampi serapah yang aku tak faham walau satu derau nafas. Aku cuba menganalisa bunyi yang keluar dari kerongkong makhluk tersebut dengan bahasa-bahasa yang pernah aku hafal (pelajari dan hafali adalah dua perkataan dan perbuatan yang berbeza). Penyapu runcing sudah menghala ke langit. Makhluk-makhluk itu panik. Lantas, serangan terakhir dan terhebat mereka juruskan padaku: Jurus Cahaya Mata Turun ke Hati. Kelopak mata aku memberikan reaksi spontan menutup mataku. Wei, kalau aku tutup mata macam mana aku nak lawan makhluk ni? Ya tak ya kan…

Dengan jiwa yang payah aku buka mata dan menurunkan penyapu runcing ke bumi. Dan… JUZZ!!! Dua ekor kucing dewasa dan dua ekor anak kucing melayang dari dalam kedai runcit. Mereka selamat dan memahami gerak langkahku lantas meninggalkan aku yang masih termengah-mengah menangkap kucing-kucing liar untuk dihantar ke Pusat Perlindungan Haiwan.

*Buat jahat susah, buat baik payah. (^_^)

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...