14.10.11

WOI SIAPA ANONYMOUS NI?

Oleh / By: Akemi Siegel


Anonymous, sebutan yang betul adalah Enonemes. Bermaksud tanpa nama.

Hai aku Enonemes. Aku bukan gila, aku ada identiti sendiri cuma aku malas nak reveal siapa aku. Mungkin aku lagi suka bila orang cuba mencari siapa sebenarnya aku, meneka siapakah aku, apa matlamat aku. Sebenarnya aku pewaris Maya Deren. Tak salahkan kalau aku Enonemes, aku ada banyak bakat sebenarnya. Nak tau apa?

Pertama, boleh berbincang satu topik yang biasanya tidak disuarakan oleh orang yang berada dalam lingkungan umur atau statusnya. Sebagai contoh, bercakap tentang seks. Bila aku cerita benda-benda macam ni, majoriti akan menghargai dan terima apa yang aku cuba sampaikan.

Kedua, tak perlu jaga hubungan dengan orang lain. Aku boleh pilih dengan siapa aku nak berkawan dan dengan siapa aku tak nak kawan. Ini tak ada efek sangatlah lainlah kalau aku pergi cari pasal dengan orang kan? Aku sedar aku ni lone ranger. Aku buat apa yang aku nak buat, tak payah fikir pasal sensitiviti orang lain. Suka hatilah kan?

Ketiga, lebih bebas untuk mengutarakan idea yang lebih radikal daripada budaya masyarakat. Tak terikat dengan undang-undang yang agak annoying itulah.

Seronok kan jadi macam aku ni? Bebas gila. Cuma aku kena hati-hati jugalah, takut nanti terburukkan orang lain. Aku nak guna kebebasan aku untuk menyampaikan tulisan kreatif, luar daripada cara berfikir yang biasa.

1 ulasan:

jahajahatable berkata...

betullah tu... sekadar untuk berkongsi idea yang lebih radikal dan tidak berbatas tu ok...tapi kalau digunakan ke jalan yang salah ... itu yang tak ok...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...